7
Edukacja
Edukacja
Edukacja jest podstawą rozwoju w każdym społeczeństwie. Dlatego też organizacja lokalnego systemu oświaty w taki sposób, aby spełniał on oczekiwania mieszkańców, to jedno z największych i najważniejszych zadań samorządu gminy Piaseczno. Realizując zadania z zakresu edukacji podążamy za dokonującymi się zmianami, stale podnosimy jakość oferty edukacyjnej, poszukujemy nowych rozwiązań, modyfikujemy dotychczasowe sposoby działania, usprawniamy i doskonalimy metody zarządzania oświatą. Naszym głównym celem jest zapewnienie wysokiej jakości kształcenia w bezpiecznych, nowoczesnych i dobrze wyposażonych placówkach oświatowych.
AKTYWIZACJA UCZNIÓW W SZKOŁACH
Bardzo ważne dla nas jest rozwijanie postaw pro-społecznych wśród naszych uczniów. Dlatego zachęcamy młodzież do wypowiadania się poprzez organizację debat i konsultacji społecznych, które mają na celu wskazanie potrzeb i oczekiwań młodzieży. Aby uczyć najmłodszych mieszkańców demokracji i samorządności, co roku zwiększamy zakres działalności samorządu uczniowskiego i stale wspieramy działania Młodzieżowej Rady Gminy. Dzięki temu nawiązujemy dialog obywatelski z młodzieżą i realizujemy ważne dla nich przedsięwzięcia.
LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI
Baza edukacyjna to nie tylko budynki, to również ich wyposażenie. W dobie intensywnego rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych konieczne jest stałe doposażanie placówek w sprzęt multimedialny i rozbudowa infrastruktury informatycznej oraz zapewnienie sieci bezprzewodowej w naszych placówkach oświatowych. W ramach programu edukacyjnego realizowanego przez MEN, we współpracy z Centrum GoVTech „Laboratoria Przyszłości”, szkoły prowadzone przez Gminę Piaseczno otrzymały wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego w rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również budowaniu pracy zespołowej. Wyposażenie Laboratoriów Przyszłości jest wykorzystywane w realizacji podstawy programowej, na zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań, jak i w przygotowaniach do konkursów.
Edukacja w zakresie bezpieczeństwa i profilaktyki to jedno z podstawowych zadań nowoczesnej szkoły. Dlatego zajęcia takie są w każdym roku planowane w programach wychowawczych i profilaktycznych. Zadanie realizowane jest poprzez warsztaty dla uczniów i rodziców, realizację programów profilaktycznych, akcje informacyjne, a także propagowanie zdrowego stylu życia poprzez imprezy sportowe. Treści profilaktyczne realizowane są również podczas godzin wychowawczych. Tematyka bezpieczeństwa i profilaktyki w przedszkolach jest poruszana w ramach kompleksowych zajęć, takich jak np. „Bezpiecznie w przedszkolu i w domu”, „Przedszkolak bezpieczny na drodze – zasady ruchu drogowego dla najmłodszych”, „Myślę, koduję, serfuję, ale bezpiecznie – bezpieczeństwo w sieci”. Profilaktyka to również wspieranie rodziców w mądrym wychowywaniu dzieci. W naszej ofercie znalazło się wiele zajęć, z których skorzystać mogli rodzice i opiekunowie.
ŻYWIENIE DZIECI
Jesteśmy tym, co jemy. Szczególnie w najmłodszych latach zdanie to jest szczególnie prawdziwe. W ramach realizacji celu „świadome podejście do żywienia dzieci” w naszych placówkach oświatowych zrealizowaliśmy audyt przeprowadzony przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH.
Raport końcowy wskazał nam kierunki dotyczące żywienia dzieci w przedszkolach i szkołach, wraz ze szczegółowymi wytycznymi. Na ich podstawie rozpoczęliśmy serię szkoleń dla intendentów oraz spotkania on-line dla rodziców na temat potrzeb i wyzwań w żywieniu dzieci, bezpieczeństwa żywności oraz planowania jadłospisu. W placówkach oświatowych dbamy nie tylko o jakość żywienia, ale również wdrażamy dobre praktyki związane z promowaniem zdrowego stylu życia.
AKREDYTACJA ERASMUSA
Akredytacja 2021-2027 to otwarte drzwi do mobilności edukacyjnej dla wszystkich placówek oświatowych, których organem prowadzącym jest Gmina Piaseczno. Głównym celem Akredytacji Erasmusa jest rozwijanie kompetencji
przywódczych kadry zarządzającej oraz podniesienie kompetencji językowych nauczycieli. W ciągu 5 lat z akredytacji skorzystają wszystkie gminne placówki. W pierwszym roku odbyły się szkolenia dla dyrektorów i koordynatorów placówek. Z programu mobilności skorzystało już 6 z 21 placówek. Podpisano 77 umów na wyjazdy nauczycieli na szkolenia językowe do 9 krajów oraz zrealizowano 2 wyjazdy grupowe uczniów do Hiszpanii oraz Turcji. Program będzie kontynuowany w kolejnych latach.
Gmina poprawia infrastrukturę wokół szkół tak, aby przejścia dla pieszych były widoczne i w najlepszej lokalizacji, doprowadza do szkół ścieżki rowerowe, wprowadza elementy uspakajające ruch, tworzy strefy Kiss&Ride oraz prowadzi całoroczne akcje edukacyjne w szkołach. Bezpieczna droga do szkoły to coroczna akcja przeprowadzana wspólnie przez Gminę Piaseczno, Straż Miejską w Piasecznie oraz Komendę Powiatową Policji w Piasecznie. W ramach akcji realizowane są następujące zajęcia:
• zajęcia z ruchu drogowego dla uczniów klas I prowadzone przez Straż Miejską i Policję ,
• organizacja egzaminów na kartę rowerową dla uczniów klas IV,
• lekcje wychowawcze na wszystkich poziomach nauczania z zakresu bezpieczeństwa pieszych w ruchu drogowym,
• filmy i ulotki edukacyjne przekazywane dzieciom i rodzicom.
WOLONTARIAT SZKOLNY
Wolontariat szkolny to przede wszystkim nauka angażowania się w działalność społeczną. Celem Wolontariatu jest rozwijanie wśród młodzieży postawy zaangażowania na rzecz potrzebujących pomocy, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, życzliwości i bezinteresowności. To nauka aktywnego działania w obszarze pomocy koleżeńskiej, społecznej, życia kulturalnego i środowiska naturalnego.W praktyce to zaangażowanie w inicjatywy na rzecz szkoły i szkolnej społeczności, ale też we wszelkie akcje pomocowe i przedsięwzięcia charytatywne. Od 2021 r. organizujemy Gminną Galę Wolontariatu, w czasie której uczniowie piaseczyńskich szkół prezentują działania swojej społeczności szkolnej. Wolontariusze włączają się w akcje lokalne, krajowe i ogólnoświatowe.
Edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży odgrywa szczególnie istotną rolę w dzisiejszym świecie. Budowanie świadomości w obszarze ochrony środowiska i zmian klimatycznych pozwala na kształtowanie odpowiedzialnych postaw przyszłych obywateli. Wszystkie placówki oświatowe w dużym zakresie podnoszą świadomość ekologiczną uczniów i przedszkolaków poprzez uczestnictwo bądź organizację różnego rodzaju akcji, zajęć warsztatowych, prelekcji, lekcji tematycznych czy też czynny udział w akcjach ogólnopolskich i konkursach. Zakres tematyczny zrealizowanych przedsięwzięć obejmował m.in. zagadnienia:
• smogu, czystego powietrza,
• segregacji i recyklingu odpadów,
• oszczędności energii i wody,
• energii odnawialnej,
• ochrony środowiska i zasobów naturalnych.
O konieczności wybudowania nowej szkoły w Julianowie wiemy od dawna. Pomimo rozbudowy w 2017 r. szkoły w Józefosławiu, w dynamicznie rozwijających się miejscowościach przybywało mieszkańców i liczba dzieci w szkole w Józefosławiu wynosi już prawie 2000.
KONCEPCJA ZESPOŁU ŻŁOBKOWO-PRZEDSZKOLNEGO
Planowany budynek będzie usytuowany w miejscu obecnego Przedszkola Nr 9 przy ul. Przesmyckiego w Piasecznie, i będzie pełnił funkcje przedszkola i żłobka. Część obiektu planujemy przeznaczyć dla seniorów wraz z możliwością organizowania przedsięwzięć dla lokalnej społeczności niezależnie od wieku. Ulokowanie w tym budynku miejsca aktywności lokalnej da możliwość naszym mieszkańcom na realizowanie pomysłów i aktywności społecznej. Ogromny sukces Przystani pod Klonami, gdzie szczególnie aktywni są nasi seniorzy, wskazuje na ogromny potencjał społeczny takich miejsc. Zapewnienie ich albo odpowiedniej przestrzeni mieszkańcom jest niezmiernie ważne dla budowania więzi społecznych oraz wzajemnego wspierania i pomocy każdemu mieszkańcowi, w tym szczególnie osobom starszym i często samotnym, co znacząco poprawia jakość życia wszystkich członków danej społeczności.
Jeszcze w 2024 r. planujemy ogłoszenie konkursu architektonicznego, co pozwoli wybrać projekt, którego architektura nie tylko spełni wymagania przyszłych użytkowników, ale wpisze się w krajobraz okolicy i będzie stanowić kolejną wizytówkę naszej gminy.
BUDOWA SALI SPORTOWEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ W CHYLICACH
Szkoła w Chylicach to już ostatnia szkoła podstawowa w gminie, czekająca na nową salę gimnastyczną. W swojej ponad stuletniej historii szkoła była wielokrotnie rozbudowywana i obecna sala gimnastyczna powstała w latach 90 – tych. Dzisiaj rozmiary tej sali nie zabezpieczają potrzeb w zakresie organizacji zajęć wychowania fizycznego w wymaganej obecnie liczbie godzin i zdarza się, że zajęcia odbywają się na korytarzach.
W dzisiejszych czasach rola zajęć sportowych dla dzieci jest szczególnie ważna w świetle np. zagrożenia otyłością czy zdrowia psychicznego. Dodatkowo już dziś sala zajęta jest do późnych godzin wieczornych. Korzystają z niej zarówno dzieci z lokalnych klubów sportowych, jak i dorośli mieszkańcy. Sport to element kultury i zdrowia, równie ważny jak edukacja, dlatego zależy nam na tworzeniu miejsc do uprawiania różnych form aktywności fizycznej.
W najbliższych latach zamierzamy wybudować nową salę gimnastyczną, z dbałością o architekturę i otoczenie szkoły.
Foto: archiwum własne i arch.umig Piaseczno | Materiał sfinansowany przez KKW KOALICJA OBYWATELSKA
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024 Daniel Putkiewicz | Polityka plików cookies | Polityka prywatności | Projekt i realizacja Media Majk