3

TRANSPORT
PUBLICZNY

TRANSPORT
PUBLICZNY

Wysokiej jakości transport publiczny to jeden z najważniejszych priorytetów dla naszych mieszkańców. Dlatego cały czas mocno inwestujemy w szeroko pojęte usługi transportowe. Wydatki na transport publiczny wzrosły z ok. 15 mln zł w 2018 r. do blisko 30 mln zł w 2024 r. Wprowadziliśmy dopłaty do biletów okresowych „Warszawa+” dla naszych mieszkańców, co zmniejszyło koszt biletu okresowego na I i II strefę o 33%. Cały czas mamy nad czym pracować, ale nasza gmina już teraz ma najlepiej rozwiniętą sieć połączeń autobusowych ZTM spośród wszystkich gmin podwarszawskich.

SZYBKA KOLEJ MIEJSKA (SKM)
Marzyliśmy o Szybkiej Kolei Miejskiej w Piasecznie i udało się! Od marca 2023 r. z częstotliwością co 30 min. kursuje pociąg SKM do Piaseczna.

Wraz z pociągami Kolei Mazowieckich częstotliwość kursów w godzinach porannego i popołudniowego szczytu wynosi ok. 15 minut. Radość z posiadania takiej liczby połączeń kolejowych popsuł nam przeciągający się remont węzła Warszawa Zachodnia, który spowodował, że pociągi kursowały do stacji Warszawa Gdańska zamiast do Warszawy Śródmieście. Pracujemy nad tym, aby pociągi z Piaseczna znów dojeżdżały do stacji Warszawa Śródmieście!

Czekają nas jeszcze utrudnienia związane z zapowiadanym remontem linii średnicowej. Nie zmienia to faktu, że dojazdy do Warszawy koleją stały się bardziej komfortowe, efektywne i ekonomiczne.
A będzie tylko lepiej.

Brak kierowców był powodem odwołania dużej liczby kursów na liniach L i wywoływał oczywiste niezadowolenie pasażerów. To problem, na który nie mieliśmy wpływu, ale ustalone pomiędzy gminą i ZTM warunki waloryzacji stawek przewozowych powinny ustabilizować sytuację finansową przewoźników i wyeliminować to zjawisko.

LINIE 700
Linie 709, 710, 724, 727 i 739 zapewniają komunikację pomiędzy gminą Piaseczno a Warszawą. Cały czas zabiegamy o to, aby zwiększać częstotliwość kursowania autobusów oraz optymalizować ich linie. Ogromną pozytywną zmianą dla pasażerów komunikacji miejskiej było uruchomienie buspasa na ul. Puławskiej. Jak wskazują pomiary wykonane przez ZTM, czas podróży z Piaseczna do Metra Wilanowska skrócił się o blisko 40%. ZTM szacuje, że z transportu publicznego na ul. Puławskiej korzysta teraz 40 tysięcy pasażerów dziennie a ich liczba wciąż rośnie!

LINIE L
Na terenie naszej gminy funkcjonuje 14 lokalnych linii „L” organizowanych przez ZTM Warszawa. W 2019 r. dokonaliśmy korekty ich tras, aby odpowiedzieć na lokalne potrzeby mieszkańców. Zmieniliśmy trasę linii L39, która obecnie kursuje przez cały dzień z częstotliwością co 30 minut, łącząc centrum miasta, osiedle Słowicza, PKP, stadion miejski i szpital. W marcu 2024 r. wprowadzamy nową linię L33 zapewniającą dojazd do stacji PKP Jeziorki, poprawiając ofertę przewozową w mocno rozwijających się Józefosławiu i Julianowie.

SYSTEM INFORMACJI PASAŻERSKIEJ

Na głównych przystankach wprowadziliśmy system informacji pasażerskiej, który informuje pasażerów o dokładnym czasie przyjazdu autobusów. Na każdym przystanku pojawiły się mapy z trasami linii autobusowych oraz kody NFC. Skanując je, każdy pasażer posiadający smartfona może łatwo sprawdzić czas przyjazdu autobusu. W aplikacji mobilnej Piaseczyńskiej Karty Mieszkańca można również śledzić na mapie aktualną lokalizację autobusów.

Na głównych przystankach wprowadziliśmy system informacji pasażerskiej, który informuje pasażerów o dokładnym czasie przyjazdu autobusów. Na każdym przystanku pojawiły się mapy z trasami linii autobusowych oraz kody NFC. Skanując je, każdy pasażer posiadający smartfona może łatwo sprawdzić czas przyjazdu autobusu. W aplikacji mobilnej Piaseczyńskiej Karty Mieszkańca można również śledzić na mapie aktualną lokalizację autobusów.

NOWE PĘTLE AUTOBUSOWE
Na ul. Jana Pawła II, w sąsiedztwie miejskiego targowiska, stworzyliśmy nową pętlę, do której skierowaliśmy autobus 710. Poprawiliśmy funkcjonowanie przystanków przy dworcu PKP, gdzie linia 709 i linie L mają oddzielne perony. Zaprojektowaliśmy nowe pętle autobusowe: w Henrykowie-Uroczu przy ul. Gromadzkiej i na ul. Mazurskiej, przy nowej pływalni miejskiej. Te pętle umożliwią kolejne korekty tras autobusowych, zwiększając dostępność transportu publicznego.

WĘZŁY PRZESIADKOWE
Zwiększenie liczby połączeń kolejowych z Piaseczna powoduje, że coraz więcej mieszkańców wybiera pociąg dojeżdżając do Warszawy. Dlatego inwestujemy w jak najlepszy dostęp do stacji PKP, zarówno jeśli chodzi o transport samochodowy, jak i układ tras autobusów. Widzimy potrzebę stworzenia jeszcze jednego centrum przesiadkowego w okolicach głównego skrzyżowania ul. Puławskiej z ul. Okulickiego, gdzie połączą się linie L z linią 709. Środki finansowe na budowę takiego „transportowego huba” będziemy starali się pozyskać z funduszy na tzw. Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.

PARKINGI
Miejsca parkingowe przy stacjach PKP są ważnym elementem infrastruktury transportu publicznego. Udało nam się uporządkować parkowanie przy PKP Piaseczno. Zadaniem na następną kadencję będzie budowa parkingu wielopoziomowego w sąsiedztwie dworca. Po wielu latach starań i zabiegów podpisaliśmy umowę z PKP na dzierżawę terenu przy stacji PKP Zalesie Górne i wreszcie, jeszcze w tym roku, powstanie tam wygodny parking. Wraz z gminami Lesznowola i Prażmów chcemy uruchomić projekt budowy parkingów P&R przy każdej stacji PKP poczynając od PKP Nowa Iwiczna do PKP Czachówek. Taki projekt ma szansę na uzyskanie dofinansowania z funduszy ZIT.

Zdjęcia, wizualizacje i mapy pochodzą z Archiwum Urzędu Miasta i Gminy Piaseczno lub umieszczone są za zgodą autorów.

Foto: archiwum własne i arch.umig Piaseczno | Materiał sfinansowany przez  KKW KOALICJA OBYWATELSKA
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2024 Daniel Putkiewicz | Polityka plików cookies | Polityka prywatności  | Projekt i realizacja Media Majk